Endringskommunikasjon – bruk av retoriske verktøy for å skape trygghet og endringsglede!
Hvordan skal du få med deg dine medarbeidere på endring? Endring er det eneste konstante, likevel opplever vi medarbeidere som stritter i mot. Ofte er de ikke negative til endringen, men hvordan endringen blir kommunisert påvirker hvor skeptiske – eller hvor positive – de blir.
Hva vil du oppnå med å ta vårt kurs i Endringskommunikasjon?
Ny teknologi, økonomiske innstramninger, skjerpet konkurransesituasjon og andre markedsendringer krever en fleksible og endringsvillig organisasjon. Likevel opplever mange ledere at noen av medarbeiderne setter seg på bakbeina og blir en brems i omstillingsevnen til virksomheten. Men her kommer en liten nyhet til deg; folk er ikke motvillige til endring, de har bare behov for å føle et snev av kontroll. Måten du kommuniserer endringen på, har mye å si for hvordan endringen blir mottatt og gjennomført. Med vårt kurs vil du lære hvordan du kan kommunisere endring på en måte som øker endringsviljen og endringsgleden blant de ansatte.
Solid historiefortelling
Å kommunisere en endring handler om å fortelle en historie om hvordan framtiden blir når endringen er gjennomført. Du lærer retoriske teknikker som hjelper deg å utarbeide innholdet i denne historien slik at dine medarbeidere blir overbevist om betydningen og nytteverdien ikke bare for virksomheten, men også for dem.
Forstå dine medarbeidere og deres reaksjoner
Det er lett å se seg blind på medarbeiderne og tro at alle er skeptiske til endringen. Virkeligheten er langt mer nyansert. Det er derfor viktig å gjøre en god målgruppeanalyse og forstå hvordan de ulike reaksjonene og responsene på endring, slik at du lenklere kan prioritere hvem du skal snakke med og når, og hvordan du kan bli trygg i møte med medarbeidernes emosjonelle reaksjoner.
Økt endringsvilje og -glede i organisasjonen
Når dine medarbeidere og kollegaer forstår hvorfor endringen er viktig og riktig, er det lettere psykologisk å akseptere at endring er nødvendig. Det blir enklere og tryggere for dem å gi slipp på det gamle og vante, og heller omstille seg og omfavne det nye og ukjente.
Dette lærer du
- 10 klassiske kilder til Motstand mot endring
- Ditt mind-set påvirker din evne til å nå igjennom med budskapet
- “Den som ikke tror på personen, tror ikke på saken”. -hvordan kan du bli troverdig?
- Vi lytter til dem som lytter til oss
- Tydelig og empatisk kommunikasjon med de rette ordene
- Hvordan utarbeide sterke argumenter som vinner medarbeiderne over?
- Strukturer som hjelper deg å overbevise
- Når ting ikke går som forventet og du må si noe på sparket som roer ned situasjonen
Dette får du
Kort nettkurs
Som forberedelse til kurset vil du ta et kort nettkurs.
Nettkurset vil presentere mesteparten av teorien, slik at vi får frigjort tid til å trene på verktøyene under den fysiske samlingen.
Du vil ha tilgang til nettkurset i ett år.
Teori og diskusjon
I løpet av kurset går vi igjennom mer teori som du trenger for å lære hvordan du kan kommunisere endring på en god og troverdig måte. Vi vil diskutere ulike problemstillinger som er aktuelle for akkurat deg og dine kollegaer, og sammen finne svar på hvordan de kan håndteres.
Trening
Mesteparten av tiden under den fysiske samlingen vil vi bruke på trening. Du vil trene i grupper sammen med dine kollegaer og få verdifulle og konkrete tilbakemeldinger på hvordan du kan bli enda bedre til å kommunisere endring.
Kursmateriell
- Kursbok «Effektfull endringskommunikasjon – fra lunken til engasjert»
- Stikkordsmanus som hjelper deg å trykke på de rette knappene på riktig sted
- Sjekkliste for målgruppeanalysen
- Sjekkliste for hvordan bygge din egen troverdighet og omdømme
- Sjekkliste for saksanalysen
- Steven Reiss’ “Menneskets 16 behov” som hjelper deg å forstå hva som styrer folks valg, perspektiver og prioriteringer
Oppfølgning
Vi vet at oppfølging (“nudging”) etter kurset er kritisk viktig for at du som deltaker skal begynne å bruke verktøyene og metodene du har lært, slik at du endrer måten du jobber på.
Derfor følger vi opp alle deltakerne etter kurset for å hjelpe og motivere dere når den stressede arbeidsdagen fanger.
Dette gjør vi gjennom to digitale webinarer fordelt over 4 måneder etter kurset, hvor du møter igjen de du var på kurs med og hvor vi både i plenum og i små grupper deler erfaringer og diskuterer utfordringer sammen.
Hvem har nytte av dette kurset?
Dette kurset er primært for ledere og prosjektledere som har ansvaret for å få med seg organisasjonen til å omfavne endring, enten det gjelder de små endringene som kommer jevnt og trutt eller de store endringisprosjektene.
Det er imidlertid ofte førstelinjen som vet hvor skoen trykker og som ser løsningene lenge før beslutningstakerne er på ballen. Kurset er derfor også nyttig for alle som ønsker å selge inn forslag om endringer til beslutningstakerne.