Hva vil du oppnå med å ta vårt kurs i Retorikk & kommunikasjon?
I vår travle hverdag er vi avhengig av å kommunisere godt for å kunne gjøre jobben vår, enten vi snakker med våre medarbeidere og kollegaer, samarbeidspartnere eller kunder, i kontakt med myndighetene eller andre instanser som påvirker tempoet og mulighetene våre for å lykkes.
Samtidig er kommunikasjon vanskelig. Misforståelser oppstår lett, noe som kan skape utsettelser, ekstraarbeid og ikke minst, dårligere resultater eller tapt salg. Lite frustrerer mer enn å få nei – når du vet at det fornuftige og rette svaret er ja.
Ikke la dårlige kommunikasjonsferdigheter ødelegge for deg, når det skal så lite til for å bli en dyktig kommunikator.
Tydelig og strukturert
Retoriske verktøy hjelper deg å kommunisere tydelig, strukturert og lettforståelig.
Da vil mottaker forstå hva du vil, noe som gjør det enklere for dere å snakke og samarbeide godt sammen.
Trygg og selvsikker
I løpet av arbeidsdagen er vi i mange situasjoner som krever at vi er rolige og trygge, føler at vi har kontroll.
Når vi holder presentasjoner, tar den vanskelige samtalen, leder møter eller gjennomfører forhandlinger.
Retoriske verktøy hjelper deg å bli trygg og selvsikker når du kommuniserer.
Tillitsvekkende og overbevisende
Din troverdighet påvirker om folk vil lytte til deg og tro på det du sier. Kunnskap om retorikk gjør det enkelt for deg å styrke ditt omdømme og utarbeide sterke og slagkraftige argumenter som appellerer både til hodet og hjerte.
Når du kombinerer gode argumenter med et tydelig budskap og en troverdig framtoning, blir du tillitsvekkende og overbevisende.
Dette lærer du
- Hvordan du fanger – og beholder – oppmerksomheten til publikum
- Hvordan du utarbeider sterke og overbevisende argumenter
- Hva du kan gjøre for å bygge troverdighet og få respekt
- Hvordan du gjør en enkel og effektiv målgruppeanalyse
- Hjelp! Hva gjør du når du må holde en tale på spraket?
- Seks forskjellige strukturer som hjelper deg å få en rød tråd
- Hva som kjennetegner et godt språk og nyttig å vite om hersketeknikker
- Hvordan du utarbeider en proff PowerPoint-presentasjon
Dette får du
Kort nettkurs
Som forberedelse til kurset vil du ta et kort nettkurs (45 min), bestående av tre videoer.
Nettkurset vil introdusere modellen vi jobber etter, noe som øker læringseffekten av kurset og gjøre det enklere for deg under selve kurset.
Du vil ha tilgang til nettkurset i ett år.
Teori og innsikt
I løpet av kurset går vi igjennom den nødvendige teorien du trenger for å lære deg god kommunikasjon og psykologien bak de retoriske virkemidlene.
Du lærer hele 10 konkrete retoriske verktøy, samt hvordan du anvender dem på en etisk forsvarlig og effektiv måte.
I tillegg vil du få en rekke praktiske tips til hvordan du kan utarbeide og fremføre ditt budskap på en effektfull måte.
Trening
I løpet av kurset vil du utarbeide og framføre minst tre innlegg, som du får detaljert og konkret tilbakemelding på fra kursleder og gruppens øvrige deltakere.
Du vil trene på de retoriske verktøyene du lærer om under kurset.
Du vil også få trene på hvordan du kan holde en tale på sparket.
Kursmateriell
- Kursbok «10 trinn til KRYSTALLKLART BUDSKAP™, del 1»
- To ulike stikkordsmanus som hjelper deg å forberede en strukturert presentasjon på under fem minutter
- Sjekkliste for målgruppeanalysen
- Sjekkliste for hvordan bygge din egen troverdighet og omdømme
- Sjekkliste for saksanalysen
- 12 gyldne regler for en krystallklart presentasjon m/PowerPoint
- Steven Reiss’ “Menneskets 16 behov” som hjelper deg å finne de riktige argumentene
- 11 risikopunkter for hybride teams og møter
1:1 oppfølgning
Vi vet at oppfølging (“nudging”) etter kurset er kritisk viktig for at du som deltaker skal begynne å bruke verktøyene og metodene du har lært, slik at du endrer måten du jobber på.
Derfor følger vi deg opp etter kurset for å hjelpe og motivere deg når den stressede arbeidsdagen fanger deg.
Dette gjør vi gjennom to samtaler fordelt over 4 måneder etter kurset.
Hvem har nytte av dette kurset?
Ledere, prosjektledere, konsulenter, rådgivere, systemutviklere, saksbehandlere, revisorer, politikere og arbeidssøkende m.fl.
Kort sagt, alle som er avhengig av kommunikasjon for å lykkes på jobb eller i organisasjonslivet, vil ha nytte av dette kurset.