Pitch som Steve Jobs! Retorikk og argumentasjon som vekker interesse og åpner dører.
Steve Job var i særklasse når det kom til å lansere Apple sine nye produkter. Folk stod i kø i flere døgn for å sikre seg en av de rådyre produktene. Dette klarte han ved hjelp av enkle retoriske virkemidler. Nå kan du lære nøyaktig de samme virkemidlene på kun tre timer.
Hva vil dere oppnå med å ta vårt kurs “Pitch som Steve Jobs”?
I dette intensive retorikkurset lærer du å bygge opp sterke og overbevisende argumentasjonsrekker. Du knekker koden for hva som treffer målgruppen – selve nøkkelen for at de i det hele tatt skal være villige til å låne dere sitt øre. Sist, men ikke minst, lærer du hva som kjennetegner et fengende og lettforståelig språk som sitter i øret lenge etterpå.
Hemmeligheten bak “Det rette argumentet”
Hvorfor treffer noen argumenter, mens andre faller til steingrunn? Det er ikke magi, det er innsikt om målgruppen. Hvordan kan du forstå målgruppen din slik at ditt argumenter treffer blink?
Argumenter som påvirker og overbeviser.
Det er ikke mangel på argumenter. De fleste kan ramse opp mange argumenter for hvorfor deres ide eller deres synspunkter eller produkter er verd å gå videre med. Likevel blir vi ikke overbevist. Hvorfor ikke?
På dette kurset vil du lære hvilke elementer et godt argument består av, hvordan du skal sette dem sammen til en overbevisende rekke som påvirker både fornuften og følelsene, og du vil trene på hvordan du kan gjøre dette i praksis.
The Elevator pitch
Alle har hørt om den, de færreste behersker den. Vi snakker om den berømte “The Elevator pitch” – kun 20 sekunder lang, akkurat nok til å få foten innenfor døren hos beslutningstakerne. Denne må du mestre, hvis du ønsker å påvirke og overbevise.
Dette lærer du
- Målgruppeanalyse som hjelper deg å se verden gjennom målgruppens øyne
- Tre appellformer – logos, etos og patos
- Oppbyggingen av en argumentasjonsrekke
- Retoriske bevis, hva er det, hvorfor er de viktige, hvor finner vi dem?
- Hvordan snu innvendinger slik at de blir ditt sterkeste argument?
- “The Elevator pitch”
Dette får du
Kort nettkurs
Som forberedelse til kurset vil du ta et kort nettkurs som introduserer temaet og deler av teorien.
Du vil ha tilgang til nettkurset i ett år.
Teori, oppgaver og diskusjon
Kurset vil gi deg all den nødvendige teorien og innsikten du trenger for å bygge opp en sterk pitch. Vi veksler mellom teori, oppgaver og diskusjon.
Trening
Du lærer ikke å stå på ski ved å kun lytte til Petter Northug. Du må trene. Under kurset vil du derfor trene på å utvikle argumenter innenfor hver av de tre appellformene, og få tilbakemelding på disse. Du vil også utarbeide din egen Elevator pitch, som du presenterer og får tilbakemelding på.
Kursmateriell
- Kursbok «Pitch som Steve Jobs – effektfull argumentasjon som vekker begeistring »
- Argumentasjonsskjema
- Sjekkliste for målgruppeanalysen
- Mal på The Elevator Pitch og eksempler på ulike varianter
Oppfølgning
Vi vet at oppfølging (“nudging”) etter kurset er kritisk viktig for at du som deltaker skal begynne å bruke verktøyene og metodene du har lært, slik at du endrer måten du jobber på.
Derfor følger vi opp alle deltakerne etter kurset for å hjelpe og motivere dere når den stressede arbeidsdagen fanger.
Dette gjør vi gjennom to digitale webinarer fordelt over 4 måneder etter kurset, hvor du møter igjen de du var på kurs med og hvor vi både i plenum og i små grupper deler erfaringer og diskuterer utfordringer sammen.
Hvem har nytte av dette kurset?
Dette kurset er primært for ledere og prosjektledere som har ansvaret for å få med seg organisasjonen til å omfavne endring, enten det gjelder de små endringene som kommer jevnt og trutt eller de store endringisprosjektene.
Det er imidlertid ofte førstelinjen som vet hvor skoen trykker og som ser løsningene lenge før beslutningstakerne er på ballen. Kurset er derfor også nyttig for alle som ønsker å selge inn forslag om endringer til beslutningstakerne.
«The purpose of an elevator pitch is to describe a situation
or solution so compelling that the person you´re with wants to hear more even after the elevator ride is over.”
h4. Seth Godin, Am. forfatter av 18 bøker, og gründer av flere dot.com-selskaper, tidl. Vice President of Direct Marketing i Yahoo.