Styrk dine relasjonelle ferdigheter og oppnå bedre samarbeid og resultater

Relasjonell kompetanse

Du har kontroll på det faglige, men hvordan står det til med relasjonene? Det hjelper lite “å ha rett”, hvis du ikke klarer å få folk med deg. Lær å forstå deg selv, effekten du har på andre, og hvordan de rundt deg tenker, føler og handler. Dette er nøkkelen til å bygge gode relasjoner, oppnå suksess og trygghet i en krevende hverdag.

Hvem passer kurset for?

Kurset passer for alle som jobber mot og sammen med andre mennesker, alt fra ledere og prosjektledere til fagspesialister, konsulenter og selgere for å nevne noen.

Kurset egner seg spesielt godt som teambuilding.

Ledergrupper, salgsteam, prosjektgrupper, avdelinger og andre arbeidsgrupper som er avhengig av godt samarbeid for å lykkes.

Sosial bærekraft

Alle organisasjoner som har sosiale bærekraftsmål kan nå sin ambisjon ved å tilby dette kurset til sine ansatte.

Hvorfor skal du ta dette kurset?

Nøkkelen til godt samarbeid er relasjonskompetanse og sterke kommunikasjonsferdigheter – slik at folk møter deg med velvilje og ikke motvilje. Dette kurset viser deg hvordan du bygger tillit, øker respekten rundt deg og blir bedre likt – slik at andre får lyst til å samarbeide med deg.

Det handler om å få folk til å smile når du kommer inn i rommet – ikke når du går ut.

Du får økt selvinnsikt

Du får innsikt i hvordan dine personlige egenskaper påvirker hvordan du kommuniserer og hvordan du opptrer (atferd). Du lærer hvordan dine preferanser og prioriteringer styrer dine valg, og du lærer hva som skjer når du overdriver dine kjerneegenskaper. Kort sagt, hvorfor du kommuniserer som du gjør og gjør det du gjør.

Du får økt forståelse for hvilken effekt du har på andre

Du har kanskje lagt merke til det, at noen mennesker omfavner deg akkurat slik du er, mens andre rynker på nesen når du kommer inn i rommet.

Hvorfor skjer dette? Hvorfor er det slik at vi har en effekt på noen, og en helt annen effekt på de andre? Er det deg, eller er det de som er problemet? Og hva kan du gjøre for å fikse dette?

Det handler om å se seg selv utenfra, forstå hvordan du kan oppleves av de andre når kommuniserer. Hvilken energi bringer du inn i rommet? Hvilken effekt har du på de rundt deg?

Du får økt forståelse for hvordan de andre fungerer

Hva er viktig for Petter? Hvordan tenker Malin? Hvorfor er Thomas alltid så brysk i tonen, mens Kine aldri klarer å komme til poenget? Hvorfor er vi så forskjellige? Og hvorfor er det så utmattende å forholde seg til alle disse ulikhetene?

Når du forstår hvordan de andre tenker, føler og reagerer, når du forstår hva som er viktig for dem og hvordan dette påvirker deres prioriteringer og valg, er det enklere for deg å tilpasse din kommunikasjon og atferd slik at dere kommuniserer på samme frekvens.

Forståelse for hvordan de andre er “skrudd sammen”, og kunnskap om hvordan du kan strekke og bruke dine egne egenskaper på en klok måte, bidrar til å utvikle tillit, psykologisk trygghet og empati. Det er dette som er nøkkelen til å bygge sterke og solide relasjoner!

Hva lærer du?

  • Hvorfor er relasjonelle ferdigheter blir spesielt viktig etter pandemien?
  • Hva former vår personlighet og hvorfor er vi forskjellige? Et tilbakeblikk til antikkens teorier og frem til dagens genforskning og evolusjonsbiologi
  • Egenskaper vi kjenner til, egenskaper vi skjuler og egenskaper vi er blinde for
  • Du lærer hvordan ulike preferanser og prioriteringer kan føre til friksjon – og hvordan du kan bruke denne innsikten til å bygge broer i stedet for barrierer
  • Du vil oppdage hva du bringer til bordet – og hva som skjer når du overbruker dine kjerneegenskaper – samt hva de andre bringer med seg, slik at du får en helhetlig forståelse av dynamikken i teamet. Det gjør deg i stand til å verdsette ulikheter og bruke dem som en styrke.
  • Du vil lære et verktøy og begrepsapparat som hjelper deg å bli en klokere og mer bevisst utgave av deg selv – en som skaper bedre relasjoner og oppnår bedre resultater gjennom mer produktivt og smidig samarbeid.

Sterkere relasjoner i teamet og økt psykologisk trygghet

Kurset gir dere et verktøy og begrepsapparat som gjør det trygt å snakke om ulikheter, uten å utløse skam eller skyldfølelse. Et team trenger ulike personligheter for å skape resultater som står seg over tid. Ingen er overflødige, alle er nødvendige – når de opptrer på en klok måte som innsikt i menneskets ulikheter gir.

Hvis dere går for 1-dagers kurs eller 1 1/2-dagers kurs, vil vi gjøre en rekke øvelser som hjelper dere å se hverandre i et nytt lys etter kurset. Det handler om å åpne opp for hvem vi er og hvordan vi kan spille hverandre gode.

Leter du etter ett kurs som skaper engasjement og som alle ønsker å delta på – da trenger du ikke lete lengre. Dette er kurset som lærer dere “Kunsten å tiltrekke seg folk og bli møtt med velvilje”. Den absolutte forutsetningen for å sikre godt, effektivt og produktivt samarbeid som fører til de beste resultatene.

Referanser

«Kurset var inspirerende. Nyttig informasjon om å bruke teorien om ulike personlighetstyper og hvordan de reagerer på/tar til seg informasjon og argumentasjon. Gode tips til hva man bør tenke på når man selv argumenterer – og hvordan andre argumenterer.»

Forskerforbundets lokallag i Helsedirektoratet

«Ja, vi har fått til den endringen vi ville. Har nå et knaktende godt og ansvarlig team, meget høy medarbeidertilfredshet – og vi tjener penger. Litt av en reise!»

Daglig leder, mellomstor bedrift